Övriga områden
Ingen leverans och Zoofabriken svarar inte
Svar från Konsumentverket
Hej!
När du inte fått din vara kan du i första hand kräva att de skickar det som du har beställt. Om det inte finns någon avtalad leveranstid ses din beställning som försenad efter 30 dagar.
När du inte får något svar från företaget och de inte levererar inom en rimlig tid kan du häva köpet och kräva en återbetalning. Även om företaget inte betalar tillbaka dina pengar kan du ändå ha en möjlighet att få återbetalning beroende på hur du har betalat.
Tänk på att sköta kontakten med Zoofabriken skriftligen så att du har bevis för att du har försökt kontakta företaget på den kontaktväg de själva anger på sin webbplats. Mejl fungerar bra.
Om du har betalat med kort
Om du betalat med ett kort kan du ha möjlighet att ta hjälp av din bank, den som ställt ut kortet till dig. Detta kallas att göra en kortreklamation. Har du betalat med ett debetkort är det villkoren för kortet som styr vad du har rätt till.
Om du har betalat med kredit/faktura
Har du betalat med ett kreditkort skyddas du av konsumentkreditlagen och då finns möjligheten att kräva återbetalning från din kreditgivare/bank om företaget inte betalar tillbaka. Samma sak gäller om du har betalat genom faktura, eftersom det också är en typ av kredit. Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.
Läs mer om invändningsrätten hos vår samarbetsbyrå Konsumenternas bank- och Finansbyrå
Betalningsföreläggande
Har du ett krav på återbetalning från företaget och du tycker att det dröjer för länge innan du får din återbetalning? Då kan du vända dig till Kronofogden och ansöka om ett betalningsföreläggande. Ett betalningsföreläggande är ett sätt att få hjälp med att få betalt av någon som är skyldig dig pengar.
Ta kontakt med Kronofogden för mer information.
Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.
Sök kommunal konsumentvägledning
Vänligen
Viktoria
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Jag betalade med swish direkt då den möjligheten fanns vid köp hos Zoofabriken, hur kan man begära återbetalning då? Jag har också mailat flertalet ggr utan svar från dem
P
Svar från Konsumentverket
Hej P,
Vid direktöverföringar kan man inte ta hjälp av banken. Är din Swish inte kopplat till ett kreditkonto blir det tyvärr svårt att gå den vägen.
Ett betalningsföreläggande kan vara ett sätt för att kräva återbetalning av företaget. Läs mer om betalningsföreläggande i vårt tidigare svar.
Vänligen
Isabell
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Jag har också gått på den minan att beställa hundmat från detta blufföretag, Zoofabriken. Betalat med kreditkort. Det var utlovat 2-3 dagars lev. tid. MEN icke, mailsvar uteblev och telefonnummer fanns ingenstans att hitta. Detta är ett blufföretag, jag vill så klart ha pengarna tillbaka. Det borde rimligen gå att?! (Hoppas så klart innerligt att ni listar dem på en "no go" lista)
M
Svar från Konsumentverket
Hej M,
Tack för att du kontaktat oss.
Precis som vi svarat tidigare får du i första hand kräva att företaget levererar din beställda hundmat. Kan företaget inte levererar hundmaten inom en rimlig tilläggstid får du istället kräva att få häva avtalet.
Om du har betalat via en kredit
Har du betalat via någon form av kredit, som kreditkort eller faktura, skyddas du av konsumentkreditlagen. Då finns möjligheten att ställa samma krav mot din kreditgivare/bank som på företaget. Du kan alltså kräva återbetalning från din kreditgivare/bank om företaget inte betalar tillbaka. Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.
Om du har en faktura som ännu inte är betald så kan du även då vända dig till kreditgivaren och begära att de ska pausa eller makulera fakturan beroende på din situation.
Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.
Sök kommunal konsumentvägledning
Vänligen
Viktoria
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Hej,
Man får inte hjälp av banken om man har betalat med swish.
Jag har polisanmäld; men de vill inte hjälpa.
Zoofabriken svarar inte. Jag har skickat flertal mail med krav på återbetalning, men utan svar. Varorna har inte kommit. Det har gått mer än en månad. Hur är det möjligt att INGEN myndighet kollar upp detta företaget även efter så många anmälningar?
Eleonora
Svar från Konsumentverket
Hej Eleonora,
Tack för ditt inlägg!
Jag vill hänvisa till första inlägget där vi svarar hur du kan ansöka om betalningsföreläggande.
Anmäl till Konsumentverket
Tycker du företaget gör fel? Tipsa oss genom att göra en anmälan till oss på Konsumentverket.
Din anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.
Du kommer inte att få någon personlig återkoppling eller hjälp kopplat till din anmälan.
Vänligen
Adam
Vägledare, Konsumentverket
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare
Fråga
Hej,
Jag har beställt varor från Zoofabriken. Jag betalade för varorna i samband med beställningen. Trots att det gått flera veckor sedan de skulle ha levererat har jag inte fått några varor. Jag har försökt kontakta företaget via mejl men får inga svar. Vad ska jag göra? Får jag inte mina varor vill jag ha en återbetalning.
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning