Anmäla till Konsumentverket

Konsumentverket granskar varor, tjänster och företag. Har du upptäckt att ett företag gör fel eller en risk med en vara eller tjänst? Då kan du som konsument tipsa oss genom att göra en anmälan. Du får inte någon personlig hjälp efter din anmälan.

Du kan anmäla problem inom:

  • marknadsföring

  • avtalsvillkor

  • prisinformation

  • spam

  • produktsäkerhet

  • reserättigheter.

Kvinna i soffa med laptop

Anmäl till oss

Du anmäler enklast via webben.

Starta din anmälan

Frågor och svar om att anmäla till oss

  • Du kan anmäla företag och produkter som inte följer den konsumenträttsliga lagstiftningen.

    Marknadsföring

    Marknadsföring är det som ett företag påstår om sin vara eller tjänst. Exempel är reklam på internet, tv, i radio eller i tidningar. Du kan anmäla om du tycker att ett företags marknadsföring är felaktig. Du kan också anmäla om du tycker att ett företag har en oschysst säljmetod.

    Exempel på när du kan anmäla:

    • Det framgår inte tydligt att det är reklam.
    • Kontaktuppgifter till företaget saknas eller är svåra att hitta.
    • Informationen är vilseledande.
    • Du har försökt reklamera en trasig vara men företaget svarar att du inte har någon ångerrätt.
    • Företaget uppmanar barn att tjata på sina föräldrar att köpa något.
    • Informationen om kvalitet eller pris är felaktig eller missvisande.
    • Säljaren är aggressiv eller påstridig.
    • Företaget skickar en vara eller faktura utan att du beställt något.

    Avtalsvillkor

    Du ingår ett avtal när du köper något, tecknar ett abonnemang, beställer biljetter eller bokar hotellrum. Villkoren i avtalet ska vara skäliga. Ett avtal får inte innehålla villkor som inte följer konsumentköplagen eller andra lagar som skyddar dig som konsument. Då kallas det för oskäliga avtalsvillkor. De kan du anmäla till oss.

    Exempel på när du kan anmäla:

    • Avtalet är skrivet på ett oklart sätt.
    • Avtalet ger säljaren orimliga fördelar.
    • Avtalet bryter mot lagen och ger dig sämre rättigheter än du har enligt lag.

    Ett undantag är när du köper av en privatperson. Då gäller köplagen och ni kommer själva överens om villkoren för köpet.

    Prisinformation

    Du ska få korrekt och tydlig information om priset. Du kan anmäla om prisuppgiften är fel eller bristande. Exempel är om priset anges utan moms eller jämförpris saknas.

    Du kan även anmäla om företaget anger sänkt pris utan att ange tidigare pris.

    Spam och skräppost

    Företag får inte skicka reklam via e-post eller sms som du inte godkänt. Sådan reklam kallas för spam eller skräppost. Du kan anmäla om du får spam eller skräppost.

    Bristande säkerhet för varor och tjänster

    En vara eller tjänst är säker om den vid normal användning inte innebär någon risk, eller låg risk, för din hälsa och säkerhet. Du kan anmäla varor och tjänster som inte är säkra.

    Exempel på vad du kan anmäla:

    • Leksaker till barn under 3 år som har smådelar som kan lossna eller snören som skulle kunna strypa barnet.
    • Barnvagnar med lösa handtag eller bromsar som inte fungerar.
    • Möbler som inte är stabila eller rätt konstruerade.
    • Hjälmar som inte fungerar.
    • Bristande kompetens hos en instruktör.
    • Om du inte fått tillräckligt med information om säkerheten vid en aktivitet du deltar i.
    • Om en incident eller olycka skulle kunnat förebyggas vid en aktivitet du deltar i eller tjänst du köpt.

    Reserättigheter

    Du kan anmäla om dina rättigheter inte tillgodosetts i samband med en resa. Du kan anmäla resor med flyg, båt, buss, tåg, taxi, spårvagn och tunnelbana. Du kan också anmäla paketresor, språkresor och resebyråtjänster.

    Diskriminering av resenär med funktionsnedsättning

    Du kan anmäla om du på grund av en funktionsnedsättning:

    • inte fått boka biljett
    • fått betala extra för din biljett
    • inte fått stiga ombord
    • inte fått den assistans du behöver
    • inte fått den plats du reserverat.

    Du kan också anmäla om du inte fått information om dina rättigheter i en form som är tillgänglig för dig, fast du begärt det.

    Svårigheter att använda ett reseföretags webbplats eller app

    Du kan anmäla om du upptäcker problem med tillgängligheten på en flyg-, tåg-, buss- eller båtföretags webbplats, app eller biljett. Exempel på problem kan vara att texten inte fungerar med uppläsningsverktyg eller är svår att navigera.

  • Vi registrerar din anmälan i vårt diarium. Du får inte någon personlig hjälp efter din anmälan.

    Vi granskar anmälningar som rör farliga varor eller tjänster. Vi bedömer om vi ska öppna ett tillsynsärende eller inte.

    Anmälningar som rör övriga områden kan ligga till grund för att vi startar ett tillsynsärende. Du som anmält blir inte en part i ärendet.

    Hur vi arbetar

    Vi kan starta ett tillsynsärenden när vi får kännedom om ett problem som har stor betydelse för många konsumenter. Information om problemet kan vi få på många sätt. Anmälningar är ett sätt. Det kan också vara genom kontakt med andra myndigheter eller annan omvärldsbevakning.

    1. Vi prioriterar

    Vi prioriterar de problem som är mest angelägna för konsumenter. Vi undersöker hur stor konsumentskada en viss affärsmetod orsakar eller kan orsaka.

    Du får inget besked om din anmälan gjort att vi inlett ett tillsynsärende eller inte.

    2. Vi kontaktar företaget

    När vi öppnat ett tillsynsärende informerar vi företaget om den misstänkta överträdelsen. Företaget får svara på hur de ska rätta till problemet.

    Ibland behöver vi få mer information från företaget innan vi kan avgöra om det har skett en överträdelse.

    3. Vi avslutar ärendet eller lämnar det till Konsumentombudsmannen

    Vi avslutar ärendet om företaget går med på att rätta till problemet eller ser till att varan eller tjänsten blir säker. Vi kan också avsluta ärendet om vi efter företagets svar bedömer att företaget inte gjort något fel.

    I ärenden om varor och tjänsters säkerhet kan vi förelägga företag att rätta till bristerna. I yttersta fall kan vi förbjuda ett företag att sälja en viss vara eller tjänst. Företag kan även få sanktionsavgift för överträdelse.

    Övriga ärenden där vi inte kommer överens med företaget kan vi lämna över till Konsumentombudsmannen (KO). KO kan utfärda ett förbudsföreläggande eller ett informationsföreläggande. KO kan också ta ärendet till domstol.

    Konsumentombudsmannen

    Konsumentverkets tillsyn

    Anmälningar som inte blir tillsynsärenden

    Din anmälan är viktig för oss oavsett om den leder till ett tillsynsärende. Anmälningar ger oss bra information om konsumentproblem på marknaderna.

    Alla anmälningar sparas i vårt diarium och kan bli aktuella i framtiden.

    Sök i vårt diarium

  • Kontakta oss om du vill lägga till något till en anmälan du själv gjort.

    Kontakta oss

  • Du kan anmäla via brev om du inte vill anmäla via webben.

    Vi behöver veta:

    • vilken vara eller tjänst du anmäler
    • namn på företaget
    • ortsnamn (om din anmälan gäller en fysisk butik)
    • webbadress (om din anmälan gäller näthandel).

    Berätta även:

    • kort om händelsen
    • om någon skada har skett
    • dina kontaktuppgifter.

    Skicka med bilder som bevisar det du vill anmäla. Det kan vara kopior på avtal, fakturor eller annonser.

    Skicka din anmälan till:

    Konsumentverket
    Box 48
    651 02 Karlstad

  • Du får ingen personlig hjälp i ditt ärende när du anmäler till oss. Vill du ha hjälp kan du kontakta våra vägledare eller en konsumentvägledare i din kommun.

    Få hjälp med konsumentfrågor

    Vill du få ditt ärende prövat?

    Allmänna reklamationsnämnden (ARN) prövar tvister mellan konsumenter och företag. ARN bedömer ditt ärende och rekommenderar sedan hur er tvist ska lösas. De flesta företag följer det ARN rekommenderar.

    Det kostar 150 kronor att anmäla till ARN.

    En normal handläggningstid är cirka 6 månader.

    ARN:s webbplats

Granskad: 18 juni 2025