Anmäla till Konsumentverket
Du kan anmäla problem inom:
marknadsföring
avtalsvillkor
prisinformation
spam
produktsäkerhet
reserättigheter.

Frågor och svar om att anmäla till oss
Du kan anmäla företaget om de inte följer den konsumenträttsliga lagstiftningen.
Marknadsföring
Marknadsföring är det som ett företag påstår om sin vara eller tjänst. Exempel är reklam på internet, tv, i radio eller i tidningar. Du kan anmäla om du tycker att ett företags marknadsföring är felaktig. Du kan också anmäla om du tycker att ett företag har en oschysst säljmetod.
Avtalsvillkor
Du ingår ett avtal när du köper något, tecknar ett abonnemang, beställer biljetter eller bokar hotellrum. Villkoren i avtalet ska vara skäliga. Ett avtal får inte innehålla villkor som inte följer konsumentköplagen eller andra lagar som skyddar dig som konsument. Då kallas det för oskäliga avtalsvillkor. De kan du anmäla till oss.
Exempel på när du kan anmäla:
- Avtalet är skrivet på ett oklart sätt.
- Avtalet ger säljaren orimliga fördelar.
- Avtalet bryter mot lagen och ger dig sämre rättigheter än du har enligt lag.
Prisinformation
Du ska få korrekt och tydlig information om priset. Du kan anmäla om prisuppgiften är fel eller bristande. Exempel är om priset anges utan moms eller jämförpris saknas.
Du kan även anmäla om företaget anger sänkt pris utan att ange tidigare pris.
Vi registrerar din anmälan i vårt diarium. Du får inte någon personlig hjälp efter din anmälan.
Vi granskar anmälningar som rör farliga varor eller tjänster. Vi bedömer om vi ska öppna ett tillsynsärende eller inte.
Anmälningar som rör övriga områden kan ligga till grund för att vi startar ett tillsynsärende. Du som anmält blir inte en part i ärendet.
Hur vi arbetar
Vi kan starta ett tillsynsärenden när vi får kännedom om ett problem som har stor betydelse för många konsumenter. Information om problemet kan vi få på många sätt. Anmälningar är ett sätt. Det kan också vara genom kontakt med andra myndigheter eller annan omvärldsbevakning.
1. Vi prioriterar
Vi prioriterar de problem som är mest angelägna för konsumenter. Vi undersöker hur stor konsumentskada en viss affärsmetod orsakar eller kan orsaka.
Du får inget besked om din anmälan gjort att vi inlett ett tillsynsärende eller inte.
2. Vi kontaktar företaget
När vi öppnat ett tillsynsärende informerar vi företaget om den misstänkta överträdelsen. Företaget får svara på hur de ska rätta till problemet.
Ibland behöver vi få mer information från företaget innan vi kan avgöra om det har skett en överträdelse.
3. Vi avslutar ärendet eller lämnar det till Konsumentombudsmannen
Vi avslutar ärendet om företaget går med på att rätta till problemet eller ser till att varan eller tjänsten blir säker. Vi kan också avsluta ärendet om vi efter företagets svar bedömer att företaget inte gjort något fel.
I ärenden om varor och tjänsters säkerhet kan vi förelägga företag att rätta till bristerna. I yttersta fall kan vi förbjuda ett företag att sälja en viss vara eller tjänst. Företag kan även få sanktionsavgift för överträdelse.
Övriga ärenden där vi inte kommer överens med företaget kan vi lämna över till Konsumentombudsmannen (KO). KO kan utfärda ett förbudsföreläggande eller ett informationsföreläggande. KO kan också ta ärendet till domstol.
Anmälningar som inte blir tillsynsärenden
Din anmälan är viktig för oss oavsett om den leder till ett tillsynsärende. Anmälningar ger oss bra information om konsumentproblem på marknaderna.
Alla anmälningar sparas i vårt diarium och kan bli aktuella i framtiden.
Kontakta oss om du vill lägga till något till en anmälan du själv gjort.
Du kan anmäla via brev om du inte vill anmäla via webben.
Vi behöver veta:
- vilken vara eller tjänst du anmäler
- namn på företaget
- ortsnamn (om din anmälan gäller en fysisk butik)
- webbadress (om din anmälan gäller näthandel).
Berätta även:
- kort om händelsen
- om någon skada har skett
- dina kontaktuppgifter.
Skicka med bilder som bevisar det du vill anmäla. Det kan vara kopior på avtal, fakturor eller annonser.
Skicka din anmälan till:
Konsumentverket
Box 48
651 02 KarlstadDu får ingen personlig hjälp i ditt ärende när du anmäler till oss. Vill du ha hjälp kan du kontakta våra vägledare eller en konsumentvägledare i din kommun.
Vill du få ditt ärende prövat?
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) prövar tvister mellan konsumenter och företag. ARN bedömer ditt ärende och rekommenderar sedan hur er tvist ska lösas. De flesta företag följer det ARN rekommenderar.
Det kostar 150 kronor att anmäla till ARN.
En normal handläggningstid är cirka 6 månader.
Granskad: 18 juni 2025