Aktuellt
Aktuellt
Rapportering av regeringsuppdrag om brister i företagens kundtjänster
Många konsumenter upplever problem med företags kundtjänst. Nu har Konsumentverket lämnat sin rapport till regeringen.
Nyhet
30 april 2025
Många influerare och annonsörer bryter mot lagen
Inläggen måste vara tydligt reklammärkta när influerare gör reklam i sociala medier. Men många bryter mot lagen.
Pressmeddelande
22 april 2025
KO har ordet: En bransch där många tror sig stå över lagen
Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell skriver i KO har ordet om tillsynsinsatsen där ett 50-tal influerare och annonsörer granskas
KO har ordet
22 april 2025
Misslyckade bilköp kostar svenskarna 4,2 miljarder kronor årligen
Köp av begagnad bil är i särklass det som landets konsumenter klagar mest på och som orsakar störst kostnad för samhället, enligt studie från Konsumentverket.
Pressmeddelande
14 april 2025
XXL återkallar reflexselar
XXL Sport & Vildmark AB återkallar reflexselarna Stormberg samt Nathan Streak och Nathan Bandolier på grund av att reflexselarnas reflekterande ytor är för små.
Återkallelse
4 april 2025
Dom i målet KO – Immitec
PMÖD fastställer en tidigare dom. Företagen Immitec Sverige AB och norska Immitec AS döms att betala över två miljoner kronor i marknadsstörningsavgift.
Dom
28 mars 2025
Hälsokostsäljare döms betala två miljoner
Aggressiva försäljningsmetoder och osanningar har kostat konsumenter både pengar och besvär. Nu dömer domstolen två bolag att betala över två miljoner.
Nyhet
28 mars 2025
Konsumentverket agerar för att skydda barn mot otillbörliga affärsmetoder i onlinespel
En EU-koordinerad tillsynsinsats har inletts mot det svenska bolaget Star Stable Entertainment AB. Insatsen omfattar överträdelser i spelet Star Stable Online.
Pressmeddelande
21 mars 2025