Öppet köp och bytesrätt
För företagare: Innehållet på den här sidan är riktat till företagare. Är du konsument och letar efter regler som gäller öppet köp och bytesrätt, hittar du information på Hallå konsument, vår upplysningstjänst för konsumenter. Till Öppet köp och bytesrätt på hallakonsument.se
Det är många företagare som erbjuder öppet köp och/eller bytesrätt. Men det finns ingen lag som ger konsumenten rätt till öppet köp och/eller bytesrätt. Det är alltså frivilligt för dig att välja om du vill erbjuda konsumenter öppet köp och/eller bytesrätt.
Om du väljer att erbjuda öppet köp och/eller bytesrätt är det viktigt att du antecknar det, till exempel på kvittot. Ange också hur länge öppet köp/bytesrätt gäller och om det inte gäller någon specifik vara, till exempel underkläder.
Konsumenten ska lämna tillbaka varan inom den angivna tiden och varan ska vara i samma skick som när den köptes.
Pengar eller tillgodokvitto tillbaka
När det gäller öppet köp så ska konsumenten få tillbaka pengarna om hen vill lämna tillbaka en vara. För bytesrätt kan du antingen erbjuda konsumenten att byta varan mot en annan eller att få ett tillgodokvitto.
Visa att varan är köpt av dig
Om konsumenten vill använda öppet köp eller bytesrätt kan du kräva att konsumenten ska kunna bevisa att varan är köpt av ditt företag.
Om du säljer på distans
Vid försäljning på distans eller utanför affärslokaler har konsumenten som huvudregel lagstadgad ångerrätt.