Produktsäkerhetsförordningen (GPSR)

Från och med den 13 december 2024 börjar nya regler för produktsäkerhet att gälla. Det är förordning (EU) 2023/988 om allmän produktsäkerhet, även kallad GPSR. Reglerna gäller som lag i alla länder i EU/EES.

Den nya förordningen gäller för alla varor som inte omfattas av specifik, harmoniserad, EU-lagstiftning. Exempel på produkter som omfattas av förordningen är:

  • möbler,
  • sportutrustning som inte är skydd,
  • kläder,
  • smycken,
  • barnprodukter såsom barnvagnar, nappar och spjälsängar.

Förändringar

En av de väsentliga förändringarna i GPSR är att e-handel och ny teknik idag har en mycket större roll än förut. Dessutom skärps kravet något på att produkter ska vara säkra och det blir tydligare vilka skyldigheter tillverkare, importörer och återförsäljare har. Företag ─ i GPSR kallade ekonomiska aktörer ─ ska också ha interna procedurer, riktlinjer eller andra konkreta processer för produktsäkerhet.

Om tillverkare, tillverkarens representant, importör eller återförsäljare inte finns i EU får en produkt släppas ut på marknaden endast om det finns en ekonomisk aktör som är etablerad i unionen och som är ansvarig för att produkternas tekniska dokumentation och säkerhetsinformation hålls tillgänglig för myndigheterna. En leverantör av distributionstjänster som är etablerad i unionen ses som ekonomisk aktör, om ingen annan ekonomisk aktör finns.

Kraven på spårbarhet skärps: Tillverkare ska säkerställa att deras produkter är spårbara. Därför måste varje produkt vara märkt med tillverkarens adressuppgifter och försedd med en beteckning som gör det möjligt för konsumenter att identifiera produkten. Endast om produkten är för liten eller har en annan egenskap som gör att den inte kan märkas får spårbarhetsmärkningen sättas på förpackningen eller i ett dokument som åtföljer produkten.

Krav på online-marknadsplatser

GPSR:s krav är desamma oavsett om produkten säljs i fysisk butik eller i via näthandel. De nya reglerna ställer krav på att online-marknadsplatser ska ha interna processer för produktsäkerhet. Online-marknadsplatser ska utforma sitt gränssnitt så att de företag som säljer en produkt kan lämna information om tillverkarens kontaktuppgifter och information som gör det möjligt för konsumenter att identifiera produkten. Finner online-marknadsplatsen en farlig produkt på sin plattform måste aktören samarbeta med marknadskontrollmyndigheterna, som kan kräva att online-marknadsplatsen tar bort annonser för farliga produkter från sina plattformar.

Fler informationskrav vid distansförsäljning

Om en produkt säljs på nätet eller genom någon annan form av distansförsäljning, ställs fler krav på att säljaren ger mer information jämfört med tidigare. Bland annat ska produkten ha tydlig märkning med eventuella varningar och annan säkerhetsinformation, och informationen ska också vara tillgänglig på den plattform där den säljs.

Informera myndigheterna om olyckor

Vid en olycka orsakad av en produkt ska tillverkaren säkerställa att olyckan anmäls till myndigheterna i det medlemsland där olyckan inträffade.

Konsumenter ska kompenseras vid återkallelser

Om en produkt återkallas på grund av en säkerhetsbrist ska konsumenter som har köpt produkten som huvudregel erbjudas att välja mellan minst två olika former av åtgärder:

  • reparation,
  • utbyte till en ny felfri produkt eller
  • återbetalning.

Konsumenter ska kunna klaga

Tillverkare och importörer ska se till att det finns möjligheter för konsumenter att klaga. Tillverkaren är också skyldig att ha ett internt register över klagomål och återkallelser av produkter.

Sammanfattning av ekonomiska aktörers (företagens) viktigaste skyldigheter

  • ha interna processer för produktsäkerhet som uppfyller kraven i förordningen,
  • samarbeta med marknadskontrollmyndigheter för att få bort eller minska risker med produkter som företagen släpper ut på marknaden,
  • ha specifik produktinformation till myndigheter (risker, klagomål och åtgärder för att komma till rätta med fel) i tio år och information om leveranskedjans spårbarhet i sex år,
  • informera myndigheter om olyckor som har orsakats av en produkt,
  • direkt informera samtliga berörda konsumenter om säkerhetsvarningar, om produkten återkallas med hjälp av en obligatorisk mall för återkallelsemeddelanden,
  • erbjuda konsumenter att välja mellan minst två av följande när en produkt återkallas: reparation av eller ersättning för produkten eller en lämplig återbetalning.

Här finns en sammanfattning av den nya förordningen

Förordningen om allmän produktsäkerhet (2023) | EUR-Lex (europa.eu)

Här finns hela förordningstexten i olika språkversioner

Regulation - 2023/988 - EN - EUR-Lex (europa.eu)

Genomförandeförordningar som kompletterar GPSR

Kommissionens tillämpningsföreskrifter för ett gränssnitt för Safety Gate-portalen för leverantörer av online-marknadsplatser.

Tillämpningsföreskrifter på Kommissionens webbplats

Frågor och svar om GPSR

  • Vad är syftet med reglerna om märkning?

    Fråga: Vad är syftet med reglerna om märkning?
    Svar:

    Reglerna om märkning med kontaktuppgifter till tillverkare och/eller importör och produktidentifikation syftar till att konsumenter ska kunna nå ansvarigt företag. Det ska gå att identifiera och spåra varan om det skulle visa sig att den har säkerhetsbrister.

    Senast granskad 9 december 2024
  • Gäller GPSR även vid harmoniserad sektorslagstiftning?

    Fråga: Gäller GPSR även för produkter där det finns harmoniserad sektorslagstiftning, till exempel för leksaker och personlig skyddsutrustning?
    Svar:

    GPSR är en generell förordning som gäller för produkter som inte täcks av harmoniserad sektorslagstiftning. GPSR fyller dock även ut luckor avseende aspekter, risker och riskkategorier som inte omfattas av den harmoniserade sektorslagstiftningen.

    Senast granskad 9 december 2024
  • Gäller förordningen även produkter som används för yrkesbruk?

    Fråga: Vi tillverkar maskinsvärd till skogsmaskiner och undrar om förordningen gäller även produkter som säljs enbart till företag och entreprenörer?
    Svar:

    Nej, GPSR gäller om produkten är avsedd för konsumenter. Den gäller också om produkten sannolikt kommer att användas av konsumenter, även om den ursprungligen inte är avsedd för dem.

    Senast granskad 9 december 2024
  • Gäller förordningen retroaktivt?

    Fråga: Gäller förordningen retroaktivt, så de produkter jag har i lager redan innan december ska märkas?
    Svar:

    Nej. Om dina varor redan finns på marknaden, både på nätet och i butik, före den 13 december 2024 får de fortsätta att säljas. Förutsättningen är att de följer kraven i produktsäkerhetslagen.

    Du kan läsa mer om det här i artikel 51 i EU-förordning 2023/988.

    Senast granskad 9 december 2024
  • Måste alla butiker vara omställda till den 13 december?

    Fråga: Måste alla butiker vara omställda till den 13 december?
    Svar:

    GPSR kommer att gälla för produkter som släpps på marknaden från och med den 13 december 2024.

    Utsläppt på marknaden är till exempel när en produkt har passerat en gränskontrollmyndighet vid EU:s yttre gräns.

     

     

    Senast granskad 9 december 2024
  • Är jag som distributör skyldig att informera om vem som är tillverkare?

    Fråga: Är jag som distributör skyldig att informera om vem som är tillverkare?
    Svar:

    Ja.
    Produkterna ska vara märkta i enlighet med förordningen. Det finns ingen möjlighet att inte ta med den information som förordningen kräver, bland annat krav på att ange tillverkare.

    Senast granskad 9 december 2024
  • Måste tillverkarens namn finnas på produkterna?

    Fråga: Jag vill inte att mina konkurrenter ska få veta vem som är tillverkare av de produkter jag säljer. Måste tillverkarens namn finnas på produkterna?
    Svar:

    Ja, tillverkarens kontaktuppgifter måste stå med.
    Förordningens syfte är att skydda konsumenter från farliga varor. Därför är spårbarhet mycket viktigt.

    Att det kan vara opraktiskt ur konkurrenshänseende är inte relevant i sammanhanget.

    Senast granskad 9 december 2024
  • Vilka uppgifter, vilken märkning, ska finnas på produkten?

    Fråga: Vilka uppgifter, vilken märkning, ska finnas på produkten?
    Svar:

    Tillverkaren ska säkerställa att produkten kan identifieras, till exempel tillverkningssats, serienummer eller batchnummer.

    Tillverkaren ska också ange sitt namn, registrerat firmanamn eller registrerat varumärke, postadress och elektronisk adress, det vill säga e-postadress eller kontaktformulär.

    Om produktens storlek inte tillåter att uppgifter placeras direkt på den ska uppgifterna i stället finnas på förpackningen eller i ett dokument som följer med produkten.

    Läs mer i artikel 9, punkt 5 och 6 i GPSR.

    Senast granskad 9 december 2024
  • Är grossisten skyldig att märka upp produkter med tillverkarens namn?

    Fråga: Är grossisten skyldig att märka upp produkter med tillverkarens namn?
    Svar:

    Grossisten är i allmänhet distributör. Innan en distributör tillhandahåller en produkt på marknaden ska hen kontrollera att tillverkaren och, när det behövs, att även importören har uppfyllt kraven på märkning. Bland annat ska namn på tillverkaren finnas med, adressuppgifter och produktidentifikation.

    Du kan läsa mer om kraven i artikel 12 i GPSR.

     

    Senast granskad 9 december 2024
  • Vilket språk ska användas på en produkt?

    Fråga: Vilket språk ska användas på en produkt? Vi önskar sälja en produkt i Sverige 2025. Idag är texten på förpackningen på engelska och vi funderar på om det räcker eller om det krävs svensk text?
    Svar:

    Tillverkare ska säkerställa att produkten åtföljs av tydliga bruksanvisningar och säkerhetsinformation på ett språk som lätt kan förstås av konsumenterna. Om varan ska säljas i Sverige blir språket svenska.

    Språkkravet gäller inte om produkten kan användas på ett säkert sätt och på det sätt som tillverkaren avsett, utan bruksanvisningar och  säkerhetsinformation.

    Läs mer i artikel 9.7 i GPSR.

    Senast granskad 9 december 2024
  • Vad innebär att en produkt är utsläppt på marknaden? Och vad betyder tillhandahålla?

    Fråga: Vad innebär att en produkt är utsläppt på marknaden? Och vad betyder tillhandahålla?
    Svar:

    Att en produkt är utsläppt på marknaden innebär att den tillhandahålls för första gången inom EU. Tillhandahålla betyder oftast att den marknadsförs och säljs. Det kan också betyda att den distribueras inom EU. Oftast handlar det om att en vara säljs mot betalning, men det kan också omfatta gratisprodukter.

     

    Läs mer i artikel 3, punkterna 6 och 7 i GPSR.

    Senast granskad 5 december 2024
  • Hur tolkar vi kravet på spårbarhet och märkning på varor som bara tillverkas i ett exemplar?

    Fråga: Hur tolkar vi kravet på spårbarhet och märkning på varor som bara tillverkas i ett exemplar?
    Svar:

    Även unika produkter som bara finns i ett exemplar kan bli föremål för åtgärder som exempelvis återkallelse och måste enkelt kunna identifieras och spåras. Även om det inte finns behov till exempel av ett serienummer ska det finnas en beteckning som gör det möjligt att identifiera produkten. Kraven på identifikationsmärkning i GPSR gäller utan undantag.

    Senast granskad 9 december 2024
  • Vad ska finnas med i register över klagomål?

    Fråga: Vad ska finnas med i register över klagomål?
    Svar:

    Registret över klagomål ska endast lagra de personuppgifter som är nödvändiga för att importören ska kunna undersöka klagomålet om en påstådd farlig produkt. Sådana uppgifter ska bevaras bara så länge som det är nödvändigt för utredningens syften och i vart fall inte längre än fem år efter det att uppgifterna har registrerats.

    Senast granskad 9 december 2024
  • Vad menas med elektronisk adress?

    Fråga: Vad menas med elektronisk adress?
    Svar:

    Elektronisk adress kan vara en e-postadress eller en annan lösning som möjliggör direktkommunikation. En webbsida utan e-postadress eller kontaktformulär är inte tillräckligt.

    Bestämmelsen om elektronisk adress har utformats av EU-kommissionen för att vara teknik-neutral och därmed hållbar över tid. Det är möjligt att mejl som används idag inte används i framtiden. Skrivningen i artikel 9.6 GPSR är utformad för att kunna omfatta även framtida elektroniska adresser.

     

    Senast granskad 9 december 2024
  • Vad är en online-marknadsplats?

    Fråga: Vad är en online-marknadsplats?
    Svar:

    Online-marknadsplats är en webbsida som inte säljer varor från eget lager utan det är andra företag som säljer direkt till konsumenten. Företaget som äger eller driver webbsidan är inte samma företag som säljer produkterna.

    Senast granskad 9 december 2024
  • Vad är onlinegränssnitt?

    Fråga: Vad är onlinegränssnitt?
    Svar:

    Enkelt förklarat är det en webbplats, en app eller en del av en webbplats.

    Läs mer i artikel 3, punkt 15 i GPSR.

    Senast granskad 9 december 2024
  • Vem är tillverkare, enligt förordningen?

    Fråga: Vem är tillverkare, enligt förordningen?
    Svar:

    Det är en fysisk eller juridisk person som tillverkar en produkt. Tillverkaren kan sälja produkten i eget namn eller under eget varumärke.

    Läs mer i artikel 3, punkt 8 i GPSR.

    Senast granskad 9 december 2024
  • Vem är tillverkarens representant, enligt förordningen?

    Fråga: Vem är tillverkarens representant, enligt förordningen?
    Svar:

    Det är en fysisk eller juridisk person som är verksam inom EU och som har rätt att utföra särskilda uppgifter i tillverkarens ställe. Det krävs en skriftlig fullmakt från tillverkaren och uppgifterna handlar om tillverkarens skyldigheter.

    Läs mer i artikel 3, punkt 9 i GPSR.

    Senast granskad 9 december 2024
  • Vem är importör, enligt förordningen?

    Fråga: Vem är importör, enligt förordningen?
    Svar:

    Det är en fysisk eller juridisk person som är verksam inom EU och som för in en produkt från ett tredjeland på unionsmarknaden.

    Läs mer i artikel 3, punkt 10 i GPSR.

    Senast granskad 9 december 2024
  • Vem är distributör, enligt förordningen?

    Fråga: Vem är distributör, enligt förordningen?
    Svar:

    En annan fysisk eller juridisk person i leveranskedjan som tillhandahåller en produkt på marknaden. Det är inte tillverkaren eller importören.

    Senast granskad 9 december 2024
  • Vem är leverantör av en distributionstjänst, enligt förordningen?

    Fråga: Vem är leverantör av en distributionstjänst, enligt förordningen?
    Svar:

    Det är en fysisk eller juridisk person som erbjuder minst två av tjänsterna magasinering, paketering, adressering och leverans utan att äga de produkter som berörs.

    Posttjänster är undantagna.

    Läs mer i artikel 3 punkt 12 i GPSR.

    Senast granskad 9 december 2024
  • Var hittar jag de regler som Sverige fastställt om sanktioner för överträdelse av GPSR?

    Fråga: Var hittar jag de regler som Sverige fastställt om sanktioner för överträdelse av GPSR?
    Svar:

    Sverige har ännu inte tagit fram sanktioner för överträdelse av förordningen. Frågan hanteras av regeringen.

    Produktsäkerhetslagen (2004:451) och produktsäkerhetsförordningen (2004:469) gäller dock fortfarande och det finns sanktioner för produktsäkerhet; föreläggande och förbud vid vite samt sanktionsavgift.

    Senast granskad 20 december 2024
  • Omfattas sällskapsspel och pussel av GPSR?

    Fråga: Omfattas sällskapsspel och pussel av GPSR?
    Svar:

    Sällskapsspel och pussel omfattas av förordningen om de inte klassas som leksaker. 

    Läs mer på vår webb om regler för leksaker Regler för leksaker | För företagare | Konsumentverket.

     



     

    Senast granskad 9 december 2024
Senast granskad 9 december 2024