Erbjud kvitto
Är du konsument?
Den här sidan är riktad till företagare. Du hittar information till konsumenter på Konsumentverkets webbplats hallåkonsument.se: Regler för kvitto
Kravet på att du alltid ska erbjuda konsumenten ett kassakvitto vid köp i butik står i skatteförfarandelagen. Lagen gäller oavsett hur kunden betalar: kontant, med kort, Swish eller via andra digitala betaltjänster. Om konsumenten betalar med kort vid köp i butik ska du lämna både kassakvitto och ett kvitto på själva kortbetalningen.
På kvittot måste du ha med viss information, till exempel:
- datum och klockslag
- artikelnamn
- antalet varor eller tjänster som sålts
- pris
- moms
- företagets namn och organisationsnummer
- butikens adress
Enligt bokföringslagen ska kvitton sparas i minst sju år.
Läs mer om kvitton på verksamt.se
När du säljer en vara på nätet finns det inget krav på att du måste ge konsumenten ett kvitto på köpet.
Konsumenten ska visa att varan är köpt av dig
Om konsumenten vill ångra sig, reklamera, använda öppet köp eller bytesrätt kan du kräva att konsumenten ska kunna bevisa att varan är köpt av ditt företag. Ett kvitto är det bästa sättet att bevisa detta. Om konsumenten kan bevisa köpet på något annat sätt ska det också accepteras, till exempel med ett kontoutdrag eller en kontokortsslip.
Har du nytta av innehållet på den här sidan?