Anmäl till Konsumentverket
Innan du anmäler
Till oss kan konsumenter anmäla företag och produkter som inte följer den konsumenträttsliga lagstiftningen. Din anmälan innebär inte att vi hjälper dig personligen i just ditt ärende. Den kan dock hjälpa andra konsumenter i framtiden genom att Konsumentverket uppmärksammas på aktuella konsumentproblem.
Till oss kan du anmäla inom följande områden:
- Marknadsföring
- Avtalsvillkor
- Spam
- Reserättigheter
- Prisinformation
- Säljmetoder
- Produktsäkerhet
Mer information om vad du kan anmäla till oss
Vägledning i ditt ärende
Om din anmälan innehåller en konsumentfråga, skickas den även till vår upplysningstjänst Hallå konsument, som tar kontakt med dig. På hallakonsument.se kan du även söka efter information kring ditt konsumentproblem.
Konsumenträttigheter och kontaktuppgifter på hallåkonsument.se
Checklista för anmälan via post:
- Ange företagsnamn
- Ange om din anmälan gäller någon viss vara eller tjänst.
- Beskriv tydligt varför du vill göra en anmälan mot företaget.
- Ange datum och tidpunkt för det inträffade.
- Ange var du kom i kontakt med det du vill anmäla, till exempel butik eller webbplats. Gäller det en butik vill vi att du även anger adress.
- Bifoga eventuell annons, avtalsvillkor, förpackning, produkt eller annat som du vill anmäla.
- Bifoga gärna foton och bilder, speciellt om det gäller en anmälan om bristande varu- eller tjänstesäkerhet.
Skicka anmälan till:
Konsumentverket
Box 48
651 02 Karlstad
Det här händer med din anmälan
Våra handläggare går igenom din anmälan och avgör om vi ska granska företaget eller produkten. Om vi bedömer att ett företag bryter mot någon av lagarna vi har tillsyn över och om det har betydelse för många konsumenter, kan vi inleda ett tillsynsärende mot företaget.
Om vi inleder ett tillsynsärende kontaktar vi företaget och försöker i första hand få företaget att själva rätta till felet. Skulle vi inte komma överens kan ärendet gå vidare till domstol.
Mer om vad som händer efter du anmält
Företag som har problem med fakturor eller telefonförsäljning
Är du ett företag som råkat ut för problem med fakturor eller aggressiv telefonförsäljning kan du få hjälp av till exempel din branschorganisation.
Hantering av personuppgifter
Om du anger namn, adress, e-postadress eller telefonnummer när du anmäler sparar vi uppgifterna för att ha möjlighet att återkoppla till dig om ditt ärende. Tänk på att inte lämna mer uppgifter om dig själv än vad som är nödvändigt.
Här kan du läsa mer om Konsumentverkets behandling av personuppgifter