Reklamation och garanti

Vad krävs för att häva ett köp?

Fråga

Jag har köpt en högtalare. Nu när jag testat den tycker jag att ljudet inte är bra. Jag vill häva köpet men företaget säger nej? Vad är det som gäller?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Finns det ett fel på högtalaren kan du ha rätt att häva köpet.

Häva köp
Häva betyder att du lämnar tillbaka högtalaren och får pengarna tillbaka.

För att ha rätt att häva köpet ska felet vara stort och allvarligt eller inte gå att laga. Felet ska även ha funnits där när du köpte varan. Ett tillverkningsfel är ett exempel.

I vår guide kan du läsa mer om dina rättigheter, hur du klagar (reklamerar) på bästa sätt och hur du kan gå vidare om du och företaget inte kommer överens

Mer om dina rättigheter vid reklamation

Ångra köp
Finns det inget fel på högtalaren kan du ändå ha rätt att lämna tillbaka den.

Har du köpt högtalaren på distans, till exempel i en webbshop, har du 14 dagars ångerrätt. Du har ångerrätt även om du öppnat förpackningen.

Mer om ångerrätt

Har du köpt högtalaren i butik kan du bara ångra dig om butiken erbjuder öppet köp och din högtalare omfattas av det. Företaget sätter sina egna villkor för öppet köp och kan därför till exempel bestämma att du inte kan lämna tillbaka varan om du öppnat förpackningen.

Mer om öppet köp

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej! Jag har beställt en lounge grupp från ett företag. Jag beställde i november och när jag öppnade paketen senare så var delar sönder. Jag kontaktade och dom skickade nya delar. Detta har nu upprepat sig fyra gånger att delar är sönder och 5:e är oxå sönder. Hur länge kan detta fortsätter ? Ångerrätten har gått ut men det är så dålig kvalite och det verkar inte som dom klarar att skicka hela delar från Tyskland.

Benny

Svar från Konsumentverket

Hej Benny!

Om det är samma fel som uppstår gång på gång och företaget inte verkar kunna avhjälpa det så kan du som konsument argumentera för att du nu ska få häva köpet. Ställ det kravet skriftligt till företaget, till exempel via mejl.

Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Om företaget nekar till dina krav
Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du ha möjlighet att göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav, eller inte gett dig något svar inom skälig tid.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Emma
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej!
Har jag rätt att upphäva ett köp p.g.a. leveransförsening?
Nämligen beställde jag ett växthus på hemfint den 15 mars som skulle levereras den 19 april men, jag har fått ett meddelande från företaget att jag får leverans i slutet av juli, vilket jag tycker att det är väldigt sent.
Mvh
Farid

Farid

Svar från Konsumentverket

Hej Farid,

Du kan ha rätt att få häva köpet vid leveransförsening.

Du kan i första hand kräva att företaget håller sin del av avtalet och levererar din vara. I vissa fall kan du även ha rätt att häva avtalet, alltså avbryta det.

När kan du häva köpet?
Du kan häva köpet om företaget inte kan leverera varan inom en rimlig tid från det att du klagat på att leveransen är sen. Du har också rätt att häva köpet om förseningen är av stor betydelse för dig.

Exempel på när förseningen kan vara av stor betydelse:

  • Om du vid köpet försäkrade dig om att varan kunde levereras senast ett visst datum (till exempel om du frågade företaget).
  • Om tiden är uppenbart avgörande för köpet, till exempel om varan ska användas vid ett särskilt tillfälle.

Mer om dina rättigheter vid sen leverans

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej!
Jag har sålt en produkt som fyller upp de kraven som har angetts enligt beskrivningen i en annons.
Köparen säger efter leverans att han inte vill ha produkten eftersom den inte fungerar att använda där han har tänkt använda den hemma.

Vi har ingen returrätt på varor, vilket också står i beskrivningen.

Han påstår att han vill häva köpet.
Hjälp mig, eftersom produkten är som den ska vara så ser inte jag att det riktigt är ett alternativ.

Johannes

Svar från Konsumentverket

Hej Johannes,

Tack för att du kontaktar oss.

Har du som privatperson sålt varan till en annan privatperson gäller inte konsumentlagstiftningen, som vi vägleder utifrån. Det betyder att vi inte kan ge så mycket information. Den information vi kan ge har vi samlat en artikel som jag råder dig ta del av.

Sälja till privatperson

Är det istället så att du som företagare sålt en produkt till en privatperson skyddas köparen av konsumentlagstiftningen.

I den lagstiftningen finns regler kring ångerrätt och fel på vara.

Konsumentköplagen – vad lagen innebär för dig som konsument

Ångerrätt – då kan du ångra köpet

Då vi vägleder konsumenter kommer vi inte kunna ge dig något längre svar. Är du företagare och behöver mer stöd och råd kan du prova att vända dig till din eventuella branschorganisation dit för att se om de erbjuder någon rådgivning . Ett annat alternativ är att kontakta en jurist eller advokat för att få mer hjälp. Sveriges advokatsamfund har en tjänst som kallas för Advokatjouren. Dit kan du ha möjlighet att vända dig för cirka 15 minuters kostnadsfri rådgivning. Jag vill dock upplysa om att Sveriges advokatsamfund är en yrkesorganisation för advokater, inte en myndighet.

Om Advokatjouren på Advokatsamfundets webbplats

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej. Min pojkvän har köpt en bil på firma där man sedan tidigare vetat om att bilen har fel men dessa skulle åtgärdas efter att min pojkvän köpte bilen. Han köpte bilen i mars men ännu är bilen inte helt fixad och bilfirman svarar inte på hur lång tid det kan förväntas ta. Just nu kostar detta bara pengar och är otroligt stressande att ingen återkoppling ges. Det är fel på givare, ac samt att framvagnen skakar (tror att det är mer fel än bara felbalansering av däck). Det enda han faktiskt vill är att häva köpet och bli av med både bilfirman och stressen över att inte kunna använda den bil han så såg fram emot att äga. Har han rätt att häva köpet? Han har kontakt med en advokat i ärendet men allt är så luddigt, att bilfirman har på sig att laga bilen inom skälig tid, vad det nu är... otroligt tacksam för svar!

Anna

Svar från Konsumentverket

Hej Anna,

Tack för att du kontaktat oss med din fråga.

Vi har besvarat en liknande fråga i ett tidigare inlägg. Läs gärna mer där för att få information om vad som gäller.

När har vi rätt att häva bilköpet? - Frågor och svar | Konsumentverket

Om du har en ny fråga som inte besvaras i den tråden är du välkommen att kontakta oss på nytt. Tänk dock på att vi aldrig kommer kunna göra en bedömning av ditt enskilda fall utan vi kan enbart lämna generell information.


Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!

Chatta med vår AI-assistent

Öppna AI-chatten

Vi använder oss av artificiell intelligens för att ge dig som är konsument svar på frågor som handlar om köp av varor och tjänster. Du pratar inte med en riktig person.

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare