Hur ett tillsynsärende går till
Steg 1 – Vi gör en samlad bedömning av tillgängligt material
Om Konsumentverket får in en eller flera anmälningar mot ett företag gör vi en bedömning om ett ärende ska öppnas. Bedömningen görs bland annat utifrån antal anmälningar och hur stor konsumentnyttan antas vara. Konsumentverket granskar sedan anmälningen och den marknadsföring eller de avtalsvillkor som den handlar om. I vissa fall behöver vi kontakta dig som anmält för ytterligare information.
Steg 2 – Vi kontaktar företaget
Om materialet anses tillräckligt för att öppna ett tillsynsärende kontaktar vi företaget och informerar om den misstänkta överträdelsen. Företaget ska då återkomma med svar om vilka åtgärder de planerar för att rätta till överträdelsen. Ibland behöver vi kontakta företaget för mer information innan vi kan avgöra om en överträdelse har skett eller inte.
Du som anmält får inget besked om anmälan inneburit att Konsumentverket har inlett ett tillsynsärende mot företaget.
I vårt diarium på webben kan du se vilka anmälningar och ärenden vi har registrerade mot ett visst företag.
Steg 3 - Vi avslutar ärendet eller överlämnar det till Konsumentombudsmannen
Om företaget går med på att rätta till bristerna som har påtalats avslutar vi ärendet. Vi kan också avsluta ärendet om vi, efter företagets svar, bedömer att inget fel har begåtts.
Om vi inte kan komma överens med företaget har vi möjlighet att lämna över ärendet till Konsumentombudsmannen (KO).
KO kan utfärda ett ett förbudsföreläggande eller ett informationsföreläggande, om rättsläget bedöms klart.
KO kan också lämna in en ansökan om stämning till domstol. Till exempel om
- rättsläget är oklart
- överträdelsen är av särskilt allvarlig art eller omfattning
- överträdelsen berör särskilt viktiga konsumentintressen.