Miljö och hållbarhet

En stor del av dagens miljö- och klimatproblem är kopplad till den privata konsumtionen. Vi arbetar därför med att bevaka vilka möjligheter konsumenter har att ta hänsyn till miljön när de handlar. Målet är att hållbar konsumtion ska bli enklare.

Vi arbetar bland annat med:

  • att ta fram och sprida kunskap om miljömässigt hållbar konsumtion 
  • granska miljöpåståenden i marknadsföring 
  • informera konsumenter om hållbar konsumtion. 

Ta fram kunskap om miljömässigt hållbar konsumtion

Bra kunskapsunderlag gör det lättare att välja vilka insatser som behövs i samhället för att konsumenter ska kunna agera mer hållbart. Konsumentverket tar fram och sprider olika underlag och rapporter inom områden där vi ser att det behövs mer kunskap. Regeringen kan även ge oss specifika uppdrag.  

Våra underlag och rapporter kan vara värdefulla för regeringen i deras arbete med att identifiera vilka insatser som behövs. Även kommuner, företag och organisationer kan ha stor nytta av det vi tar fram i sitt arbete med att göra det lättare att handla hållbart.  

Pågående regeringsuppdrag om hinder för hållbar konsumtion

Ett uppdrag som Konsumentverket har fått från regeringen är att ”identifiera hinder för väl fungerande marknader och för hållbar konsumtion”. Vi ska även lyfta för- och nackdelar med olika typer av åtgärder för att motverka hindren. Hinder kan vara vilket utbud som finns eller vilka normer som råder. Det kan också vara brist på kunskap hos konsumenten. Företag kan också agera på olika sätt som gör det svårt för konsumenterna att göra välgrundade val.  

För att lösa uppdraget samlar vi in kunskap, både från oss själva, andra myndigheter, företag och organisationer. Vi tar också fram nya studier med hjälp av experter. Regeringen använder sedan resultaten som underlag när de ska fatta beslut inom området.  

Uppdraget pågår till 30 november 2021.  

Om uppdraget om hinder för hållbar konsumtion på regeringens webbplats 

Rapporter och underlag om miljömässigt hållbar konsumtion 

Här kan du ta del av rapporter och underlag om miljömässigt hållbar konsumtion från Konsumentverket:  

Webbinarium om hållbar konsumtion 

År 2017-2020 drev Konsumentverket ”Forum för miljösmart konsumtion”. Det var en mötesplats för alla som vill underlätta för människor att konsumera mer hållbart. Forumet höll i flera webbinarier i samarbete med andra aktörer. De flesta webbinarierna spelades in och går att se i efterhand. 

Webbinarier från Forum för miljösmart konsumtion 

Granska miljöpåståenden

Det är vanligt att använda miljöargument för att få fler att köpa en vara eller tjänst. Det är viktigt att säljare inte överdriver de miljömässiga fördelarna, utan bara påstår saker som de har belägg för och som är relevanta. Konsumentverket bedriver tillsyn mot företag som använder argument som rör miljön i sin marknadsföring. Du kan anmäla företag och produkter till oss om du tycker att marknadsföringen är vilseledande. 

Om miljöpåståenden i reklam 

Anmäl till Konsumentverket 

Informera konsumenter om hållbar konsumtion

Vi informerar konsumenter om deras möjligheter att bidra till en mindre miljöbelastande konsumtion. Det gör vi genom vår upplysningstjänst Hallå konsument. 

Om miljö och hållbarhet på Hallå konsuments webbplats 

Kostnadsberäkningar och skolmaterial

Konsumentverket gör varje år kostnadsberäkningar för olika utgiftsposter i ett hushåll, bland annat mat. Till det har vi också tagit fram matsedlar, som ska vara mer hållbara ur ett klimatperspektiv. Där kan du enkelt se vilket klimatavtryck varje maträtt ger.  

Om matkostnader och vår hållbara matsedel 

Vi har också mycket skolmaterial och färdiga lektioner om hållbar konsumtion. Lärare kan använda materialet kostnadsfritt.  

Besök våra sidor för lärare 

Senast granskad 27 november 2020