Stöd till konsumentverksamhet i kommunerna
I myndighetens arbete ingår att ta fram metoder, verktyg och utbildning utifrån aktörernas behov samt främja samverkan mellan de lokala aktörerna. Stödet består av:
- utbildningar
- expertstöd
- informationsmaterial
- datasystem
- utvärdering och metodutveckling.
Kommunerna har, som arbetsgivare, det huvudsakliga ansvaret för att säkerställa att medarbetare inom konsumentvägledning och budget- och skuldrådgivning har tillräcklig kompetens och får den kompetensutveckling som behövs. Det kan handla om frågor som rör sekretess, dokumentation, gallring och arkivering samt argumentations-, presentations- och förhandlingsteknik.
Kontaktuppgifter till kommunernas konsumentvägledning och budget- och skuldrådgivning finns på Konsumentverkets webbplats hallåkonsument.se.
Sök kommunal konsumentvägledning på hallåkonsument.se
Sök kommunal budget- och skuldrådgivning på hallåkonsument.se
Fick du svar på din fråga?