Kommunernas konsumentvägledning
I Sverige finns flera organisationer som erbjuder oberoende stöd till konsumenter. Kommunernas konsumentvägledning, Hallå konsument, ECC Sverige och de fyra konsumentbyråerna ger alla kostnadsfri hjälp till konsumenter i behov av stöd. De är beroende av och kompletterar varandra för att ge ett gott konsumentstöd.
Filmen nedan beskriver i korthet kommunernas konsumentvägledning.
Många kommuner erbjuder sina invånare konsumentvägledning och kan ge ett mer personligt stöd än den nationella vägledningen samt vid behov erbjuda fysiska möten. Det är särskilt viktigt för konsumenter med särskilda behov, exempelvis personer med funktionsnedsättning eller språksvårigheter. Frågorna kan handla om hjälp med att reklamera en vara eller en tjänst och information om vilka rättigheter och skyldigheter konsumenten har. Ibland hjälper konsumentvägledarna till att tolka avtal och kan i vissa fall även medla mellan konsument och företag.
Flertalet kommuner arbetar också förebyggande genom att på olika sätt förmedla kunskap om konsumenträtt, reklam och påverkan, privatekonomi samt säker och miljömässigt hållbar konsumtion till exempelvis företagare, skolelever och föreningar.
Kontaktuppgifter till kommunernas konsumentvägledning finns på hallåkonsument.se
Konsumentvägledarnas förening – yrkesförening för konsumentvägledare
Konsumentverkets stöd till kommunernas konsumentvägledning
Läget i landet - kommunernas konsumentvägledning

Rapporten innehåller en sammanfattning av årets kartläggning av den kommunala konsumentvägledningen (KVL). I bilagan Siffror per kommun finns tabeller med mer statistik uppdelat utifrån kommun.
Nationell konsumentvägledning
Konsumentverkets vägledning/ECC Sverige – oberoende vägledning kring handel inom EU
Konsumenternas Energimarknadsbyrå – oberoende vägledning inom el, gas och fjärrvärme
Telekområdgivarna – opartisk rådgivning om abonnemang för tv, telefoni och bredband
Fick du svar på din fråga?