WLTP - ny metod att mäta bränsleförbrukning

Från och med den 1 september 2018 kommer nya bilars bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp att testas på ett nytt sätt. Den nya testmetoden, den så kallade körcykeln, heter WLTP. Det står för Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure. Från och med 2019 måste företagen ange de nya värdena vid köp eller leasing av ny bil.

Är du konsument?

Den här sidan är riktad till företagare. Du hittar information till konsumenter på Konsumentverkets webbplats hallåkonsument.se: Bilar

Metoden innebär ett nytt sätt att mäta bränsleförbrukning och utsläpp. Det ska vara mer realistiskt än tidigare mätmetod (NEDC). Bland annat omfattar testet fler accelerationer och inbromsningar, pågår under längre tid och tar hänsyn till olika temperaturer samt bilens vikt med extrautrustning. Men testerna görs i labbmiljö och motsvarar inte faktisk förbrukning.

Med WLTP blir värdena högre än med den tidigare metoden, NEDC.

Det är viktigt att känna till att din körstil påverkar bränsleförbrukningen i stor utsträckning.

Rätt till information

Från 2019 du rätt att få WLTP-värden på nya bilar från bilhandlaren. Det gäller även när du leasar bil. I marknadsföringen ska det framgå vad bilen drar enligt WLTP-testet vid blandad körning. Det innebär körning i både stads- och landsvägsmiljö. De uppmätta värdena gör att du kan jämföra olika bilmodeller, även om de inte ger besked om hur mycket bränsle bilen faktiskt kommer att dra.  

Fordonsskatten

Det finns en koppling mellan bränsleförbrukning, utsläpp, och fordonsskatten. Skatten beräknas utifrån hur stora utsläpp ett fordon ger upphov till. Det nya skattesystemet som infördes 1 juli 2018 kallas bonus-malus. Förenklat innebär det att bilar som släpper ut mer får en högre fordonsskatt, medan bilar med lägre utsläpp får en bonus. 

Mer information:

Om bonus-malus på Transportstyrelsens webbplats 

Vad är WLTP och hur funkar det på Bil Sweden

Senast granskad 23 maj 2024