Informationskrav för försäkringar
Är du konsument?
Den här sidan är riktad till företagare. Du hittar information till konsumenter på Konsumentverkets webbplats hallåkonsument.se: Försäkring
Ett försäkringsbolag ska lämna för- och efterköpsinformation enligt 2 kap., 10 kap., 17 kap. och 19 kap. försäkringsavtalslagen (2005:104), FAL.
Försäkringsavtalslagen på riksdagens webbplats
Svensk Försäkring har tagit fram en rekommendation om förköpsinformation.
Svensk Försäkrings rekommendationer om information till kunder
Branschorganisationen för försäkringsförmedlare, Svenska försäkringsförmedlares förening (SFM), har en vägledning om information från förmedlare till konsument.
Vägledningar på SFM:s webbplats
När försäkringen säljs på distans
I 3 kap. lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, DAL finns information som ska lämnas när konsumenter erbjuds en försäkring på distans eller utanför en affärslokal. Information ska bland annat lämnas om konsumenters ångerrätt.
Läs mer om lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler
Försäkringsdistributörer, som försäkringsbolag och försäkringsförmedlare, ska lämna information enligt 5 kap. och 6 kap. lagen (2018:1219) om försäkringsdistribution, LFD .
Lagen om försäkringsdistribution på riksdagens webbplats
Gällande skadeförsäkringar och sjuk- och olycksfallsförsäkringar ska ett standardiserat produktfaktablad (så kallad IPID) lämnas enligt 5 kap. 13 § lagen om försäkringsdistribution.
Produktfaktabladet på eurlex.europa.eu
Konsumentverkets tematiska granskningar av försäkringsdistributörers informationsgivning
Konsumentverket har tematiskt granskat vilken information som försäkringsförmedlare lämnar till konsumenter. Resultaten finns sammanställda i nedanstående PM.
- Information som försäkringsdistributörer lämnar till konsument - granskning 2019
- Information som försäkringsförmedlare lämnar till konsument - granskning 2015
- Information som försäkringsförmedlare lämnar till konsument - granskning 2014
- Information som försäkringsförmedlare lämnar till konsument - granskning 2012
- Information som försäkringsförmedlare lämnar till konsument - granskning 2011
Information om priser på försäkringar
Priset för en försäkring är en av de viktigaste faktorerna för en konsument som står inför att teckna en försäkring. Prisinformationslagen (2004:347), PIL har som syfte att främja god prisinformation till konsumenter. I lagen anges att prisinformationen ska vara korrekt och tydlig.
Försäkringsavtalslagen och lagen om försäkringsdistribution innehåller också bestämmelser om hur priser ska redovisas. Det gör även Svensk Försäkrings rekommendation om förköpsinformation som anger att det ska finnas uppgifter om i vilka avseenden konsumenten själv kan påverka premien, till exempel genom att välja självrisknivå.