Täckningsinformation för mobila tjänster
Är du konsument?
Den här sidan är riktad till företagare. Du hittar information till konsumenter på vår upplysningstjänst Hallå konsuments webbplats: Till hallakonsument.se.
Konsumentverket och mobiloperatörerna har tillsammans tagit fram en överenskommelse som gäller vid marknadsföring av mobila tjänster. Vid utformningen av täckningskartor ska beräkningen av täckningsnivåer baseras på vissa gemensamma antaganden. Bland annat ska täckningen redovisas i tre olika nivåer: bastäckning, god täckning och mycket god täckning.
I anslutning till täckningskartan ska konsumenten få allmän information om täckning och hur täckning och hastighet påverkas beroende på den utrustning som används. I överenskommelsen står det hur du ska formulera dig.
Marknadsföring av täckning och hastighet ska vara utformad på ett sätt som inte vilseleder konsumenten om tjänstens omfattning. Marknadsföringen ska inte heller utnyttja konsumentens bristande kunskap om förutsättningar för täckning. Detta gäller marknadsföring och information i alla medier som tv-reklam, telefonförsäljning och webbplats.
Läs mer om marknadsföring av mobila tjänster i överenskommelsen BÖ 2014:02.
BÖ 2014:02 Överenskommelse om marknadsföring av täckning för mobila tjänster

PDF 2 MB. Öppnas i nytt fönster
Överenskommelsen mellan Konsumentverket och mobiloperatörer för att konsumenter ska få bättre information om vilken täckning som erbjuds i nätet samt att skapa tydliga riktlinjer för branschen.