Lagen om finansiell rådgivning till konsument
Är du konsument?
Den här sidan är riktad till företagare. Du hittar information till konsumenter på Konsumentverkets webbplats hallåkonsument.se: Låna och spara
Rådgivningslagen gäller
Lagen gäller när företag ger råd till konsumenter om placering i finansiella instrument eller i livförsäkringar med sparmoment.
Lagen är tvingande till konsumentens förmån. Det betyder att konsumenten inte får erbjudas sämre villkor än de som står i lagen.
Rådgivningslagen gäller inte
Fondbolag, försäkringsförmedlare och värdepappersinstitut är undantagna från vissa av kraven i lagen. Men de måste följa liknande krav i annan lagstiftning, till exempel lagen om värdepappersmarknaden. Reglerna om skadestånd i rådgivningslagen gäller för alla företag som arbetar med finansiell rådgivning.
Företagets skyldigheter
Du som jobbar med att ge finansiella råd har flera skyldigheter enligt lagen. Du ska:
- se till att den som utför rådgivningen har tillräcklig kompetens
- dokumentera vad som har skett vid rådgivningstillfället
- lämna dokumentationen till konsumenten.
Du som ger råd ska följa god rådgivningssed. Det innebär att rådgivningen ska anpassas efter konsumentens önskemål och behov. Du får inte rekommendera lösningar som inte är lämpliga för konsumenten.
Om rådgivningen leder till att konsumenten råkar ut för ekonomisk skada kan du bli skyldig att betala skadestånd.
Hela rådgivningslagen på riksdagens webbplats
Komplettering av reglerna i lagen
Konsumentverket och Finansinspektionen har tagit fram föreskrifter och allmänna råd som kompletterar bestämmelserna i rådgivningslagen.
Bolag som inte står under Finansinspektionens tillsyn
Konsumentverket har tillsyn över de bolag som inte står under Finansinspektionens tillsyn. För dessa bolag har vi tagit fram föreskrifter (KOVFS 2004:5).