Marknadsföring av fonder
Är du konsument?
Den här sidan är riktad till företagare. Du hittar information till konsumenter på Konsumentverkets webbplats hallåkonsument.se: Låna och spara
I 4 kap. 16-16 b §§ lag (2004:46) om värdepappersfonder, finns bestämmelser om vilken information som måste finnas med vid marknadsföring av fonder. Det ska till exempel tydligt informeras om fondens placeringsinriktning och hur värdet på fonden kan variera beroende på fondens sammansättning. För varje värdepappersfond ska det finnas ett aktuellt faktablad med grundläggande information om fonden och eventuella risker.
Enligt 4 kap. 25-27 §§ ska även information om aktivitetsgrad i fondförvaltning anges. Informationskravet rör bland annat jämförelseindex och volatiliteten mellan jämförelseindexet och fondens avkastning. Informationen om aktivitetsgraden ska anges på webbplatsen och/eller i informationsbroschyren.
Att inte lämna informationen enligt ovan utgör ett utelämnande av väsentlig information.
Läs mer i lagen om värdepappersfonder på riksdagens webbplats
Konsumentverket har tillsammans med Fondbolagens Förening tagit fram en överenskommelse om hur fonder får marknadsföras. Överenskommelsen utgör god marknadsföringssed vid marknadsföring av fonder. Detta gäller såväl för medlemmar i Fondbolagens Förening som icke-medlemmar.
Läs överenskommelsen - regler för marknadsföring av fonder (BÖ 2022:08)
Genomsnittskonsumenten vid marknadsföring av fonder
Vid bedömningen av en viss marknadsföringsåtgärd tas utgångspunkt i hur den uppfattas av ”genomsnittskonsumenten”. Med detta menas en representativ konsument i den målgrupp marknadsföringen riktas mot. När det gäller fonder har Marknadsdomstolen (MD 2010:31) slagit fast att en genomsnittskonsument inte kan förutsättas ha några djupare kunskaper i ämnet.
Läs mer om genomsnittskonsumenten
De allmänna reglerna för marknadsföring gäller
Utöver de regler som beskrivs på den här sidan ska även de allmänna reglerna för marknadsföring följas.
Läs mer om allmänna regler för marknadsföring
Exempel på otillåten marknadsföring
Nedan finns en sammanställning av praxis, exempel och annan information som kan hjälpa dig när du marknadsför fonder.
- PM: Granskning marknadsföring av fonder med miljöpåståenden
- Dom från Marknadsdomstolen: Tanglin Asset Management AB (MD 2010:31)
- Föreläggande: Swedbank Robur Fonder AB (IF 2011:5)
- PM: Granskning av aktivitetsgrad i fondförvaltning
- PM:Granskning av tillhandahållande av faktablad och redovisning av avgifter för fonder
- PM: Granskning av efterlevnaden av informationsbestämmelser i lagen om värdepappersfonder (2014–2015)
- PM:Granskning av riskinformation vid marknadsföring av fonder
- PM:Marknadsföring av fonder med miljö- och hållbarhetspåståenden
Fick du svar på din fråga?