Marknadsföring av kredit

Marknadsföring av kredit ska vara måttfull. Marknadsföringen får inte heller vara påträngande. Krediten får inte framställas som en bekymmersfri lösning på ekonomiska problem eller missleda konsumenten i fråga om konsekvenserna av kreditavtalet. Detta följer av god kreditgivningssed.

Det är till exempel inte tillåtet att i marknadsföring särskilt framhålla möjligheten att få en snabb kredit. Marknadsföringen ska vara saklig och balanserad.

Se Marknadsdomstolens avgörande mot Northmill AB

I avsnitt 2.2.2 i Konsumentverkets allmänna råd om konsumentkrediter (KOVFS 2011:1) ges ytterligare några mer specifika företeelser som inte kan anses överensstämma med god kreditgivningssed. Konsumentverket kommer att revidera de allmänna råden om konsumentkrediter, KOVFS 2011:1, under hösten 2018 och en reviderad version kommer att publiceras här runt årsskiftet 2018-2019.

Konsumentverkets allmänna råd om konsumentkrediter

Informera om den effektiva räntan

Effektiv ränta ska alltid lämnas i marknadsföring av kredit enligt 7 § 1 st konsumentkreditlagen (2010:1846), KkrL. Informationen ska lämnas klart och tydligt. Det innebär bland annat att information om den effektiva ränta inte får vara i mindre textformat än övrig information i marknadsföringen. Den effektiva räntan ska anges i marknadsföringen på ett minst lika framträdande sätt som andra förekommande räntesatser. Det är generellt inte heller tillåtet att bara hänvisa eller länka till någon annan plats där konsumenten kan ta del av informationen.

Dom 2009:29 "Expert" på domstol.se

Dom 2010:31 "Tanglin" på domstol.se

Informationen om den effektiva räntan ska visas genom ett representativt exempel. Med ett representativt exempel avses den vanligaste förekommande kreditsituationen som du kan förutse. Informationen ska du lämna på ett klart, kortfattat och framträdande sätt.

Till exempel:

Ett lån på 10 000 kronor till 35 procents ränta med en återbetalningstid på tolv månader, med tolv avbetalningar om 292 kronor och 395 kronor i uppläggningsavgift samt 19 kronor i aviavgift ger en effektiv ränta på totalt 187 procent.

Om du utelämnar information om den effektiva räntan eller om den lämnas på ett oklart eller otydligt sätt kan Konsumentombudsmannen (KO) agera med marknadsföringslagens (2008:486) sanktionskatalog. Detta följer av 11 § konsumentkreditlagen. Det innebär i korthet att ansvarigt företag kan åläggas vid vite att lämna informationen i marknadsföringen.

I vissa fall kan den effektiva räntan utelämnas. Är marknadsföringen av profilskapande karaktär – till exempel enbart ett meddelande att krediter erbjuds – krävs inte information om den effektiva räntan.

Se KOVFS 2011:1 p. 2.2.1

Marknadsföring med annan sifferuppgift eller räntesats än den effektiva räntan

Av 7 § 2 st. konsumentkreditlagen följer vidare att om marknadsföringen innehåller någon annan sifferuppgift eller räntesats än den effektiva räntan ska marknadsföringen även innehålla information om :

  • kreditränta,
  • avgifter och andra kostnader,
  • kreditbeloppet,
  • avtalets löptid,
  • det sammanlagda beloppet som ska betalas,
  • antalet avbetalningar och storleken på dessa,
  • kontantpriset och den kontantinsats som krävs för det fall det rör sig om ett kreditköp.

Utelämnas denna information kan KO agera med marknadsföringslagens sanktionskatalog.

Information vid marknadsföring av en högkostnadskredit

Vid marknadsföring av en högkostnadskredit ska kreditgivaren enligt 7 b§ upplysa konsumenten om att det är en högkostnadskredit. Det ska också finnas information om riskerna med skuldsättning och var konsumenten kan få stöd i budget- och skuldfrågor. 

Senast granskad 30 augusti 2018

Inte för dig?

I vår upplysningstjänst Hallå konsument hittar du information, guider och kontaktvägar.

hallåkonsument.se